Business Contact Facebook Twitter

Zaken die je raken: het butterfly-effect van sociaal ondernemers

Over de maatschappelijke verdeeldheid, de onzekerheid en de uitdagingen waar we voor staan, wordt momenteel veel geschreven en gepraat. Het nieuwe boek Zaken die je raken verlegt de focus naar actie en oplossingen. Het boek laat zien welke oplossingen ondernemers bieden voor grote maatschappelijke uitdagingen, zoals verduurzamen van waarde- en voedselketens, de noodzakelijke verbeteringen in de gezondheidszorg en ons energieverbruik.

Het boek is tot stand gekomen door een samenwerking van Mark Hillen en Willemijn Verloop van Social Enterprise NL en Kaat Peeters van de Sociale InnovatieFabriek: een bijzondere combinatie van Belgische en Nederlandse experts op het gebied van sociaal ondernemerschap.

Verloop: ‘Wat wij laten zien is de kracht van sociaal ondernemerschap om met een frisse, vernieuwende blik de eerste stappen te zetten naar maatschappelijke verandering. Sociaal ondernemers hebben het potentieel oplossingen te bedenken, industrieën en systemen op te schudden en in beweging te krijgen. Al deze indirecte impact noemen we in ons boek het butterfly effect.’

Een voorbeeld is The Colour Kitchen, die 24 bedrijfsrestaurants van woningbouwcorporaties en bedrijven zoals de grote banken runt, mede bemand door ruim 200 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, veelal schooluitvallers. De organisatie helpt honderden mensen uit de kaartenbak van de uitkeringsinstantie op weg naar een zelfstandig leven zonder schulden. Als een partij als de Rabobank de visie en de motivatie van The Colour Kitchen predikt en overneemt, zullen dit soort initiatieven verder versnellen.

Het boek Zaken die je raken geeft een broodnodig handelingsperspectief voor iedereen. Door al deze cases te verzamelen en te analyseren, werken de auteurs aan een collectief verhaal die de maatschappij richting kan geven.