Business Contact Facebook Twitter

Tips om thuis te vloggen met ‘Vloggen voor professionals’

Ben je ook thuis aan het werk? En denk je aan het maken van een vlog of andere videocontent voor je werk of bedrijf? Daan van Bergen laat in zijn boek Vloggen voor professionals zien hoe je authentieke en persoonlijke verhalen in de communicatie over je product of bedrijf kunt inzetten door middel van visual storytelling. Ofwel: video’s

 

 

Vier tips voor visual storytelling:
  1. Neem de tijd

Veel mensen denken dat video’s op internet vooral niet te lang mogen zijn, maar dat is lang niet altijd waar. Neem juist de tijd. Vertel niet direct alle feiten, zo houd je het boeiend. Daarnaast moet je zeker ook de (kleine) emoties tonen. Daarmee betrek je de rechterhersenhelft van de kijker bij het verhaal. Doe je dat niet, dan schakelen de kijkers die helft gewoon uit als ze geconfronteerd worden met te veel feitjes en gegevens. Focus je daarom op voldoende diepgang en diversiteit.

  1. Denk aan de opbouw

Denk vooraf aan je opbouw. Begin met een goede opening en introductie van het uitgangspunt/dilemma of de huidige situatie. Vervolgens kun je in het middenstuk het probleem te lijf gaan, en de oplossing delen. Op het eind kun je reflecteren of overgaan naar een ‘call to action’, waarin de hoofdrolspeler van de vlog (jij), een oproep doet.

  1. Verras de kijker en wees authentiek

Twee tips in één. Je opbouw is natuurlijk belangrijk, maar je kunt de kijker ook verrassen door te beginnen met een (extreem) korte samenvatting. Ook kun je de vlog beginnen met een vraag of stelling, of op niet-chronologische wijze. Vertel je verhaal daarnaast op een bescheiden, authentieke en respectvolle manier.

  1. (Niet) monteren

Vaak is monteren noodzakelijk, maar het is niet altijd nodig. Je kunt vloggen op een locatie; tijdens een wandeling of vanuit je (thuis)kantoor. Daarnaast maken shots van dichtbij ook een sfeerverslag. Soms kunnen hele kleine, korte shots een heel groot verhaal vertellen. Hoe minder, hoe beter; onderschat de intelligentie en fantasie van je kijker niet.

Of je nu de camera van je smartphone of een simpel fototoestel met videofunctie gebruikt: jij kán zakelijk vloggen. Wil je meer leren over het maken van een krachtige vlog? Meer informatie over het boek, vind je hier.