Business Contact Facebook Twitter

Kies de juiste focus

Gedurende de dag wordt je aandacht alle kanten uit getrokken. Telkens als er een mailtje of een appje binnenkomt, een collega aan je bureau staat of een kind op je schoot kruipt verschuift je aandacht. Als je echt iets gedaan wilt krijgen, moet je voorzorgsmaatregelen treffen om jezelf de kans te geven je echt te concentreren. Volgens Chris Bailey, auteur van het boek Hyperfocus, zijn er echter twee verschillende soorten focus, die elk om een andere voorbereiding vragen:

1. Hyperfocus: dit is je opperste concentratie. Je gebruikt het om iets te doorgronden, iets nauwkeurig vast te leggen of correct weer te geven. Om hyperfocus te bereiken, moet je zorgen voor zo min mogelijk afleiding: zet je telefoon en mailprogramma uit en vraag je collega’s om je een tijdje met rust te laten. Zorg dat je je alleen met die ene taak bezighoudt; multitasken is een mythe.

2. Snipperfocus: dit is het soort concentratie dat je in staat stelt creatieve verbanden te leggen, nieuwe ideeën te ontwikkelen en verrassende ingevingen te hebben. Het komt erop neer dat je je geest ‘openzet’. Vaak gebeurt dit spontaan, tijdens een lange douche of een boswandeling, maar we kunnen deze ‘verstrooide concentratie’ ook actief oproepen door momenten van mentale rust in te bouwen: ga naar buiten, beweeg en laat je geest gaan waar hij wil.

Wees je bewust van deze twee manieren waarop je je aandacht kunt gebruiken – als een laserstraal of als een schemerlamp – en van de waarde die ze allebei hebben. Kies de juiste focus voor de taak waar je voor staat, dan haal je altijd het meeste uit je brein.

Dit artikel is een voorproefje uit het leukste boek van deze zomer: het Vakantieboek voor professionals en managers, en is gebaseerd op het boek Hyperfocus van Chris Bailey, dat vanaf 30 augustus overal verkrijgbaar is.