Business Contact Facebook Twitter

Internationale editie 'Het geheim van bol.com' verschenen

Op veler verzoek verschijnt vandaag Reinventing the store: een internationale (Engelstalige) editie van de businessbestseller Het geheim van bol.com van voormalig bol.com marketingdirecteur (CMO) Michel Schaeffer. Dit ‘jongensboek’ beschrijft het verhaal van de online retailer van binnenuit: de stormachtige ontwikkeling van startup in een portacabin op een parkeerterrein eind jaren negentig tot grootste e-commerce platform van de Benelux. Naast een inkijkje in dit Nederlandse succesverhaal, blijft dit boek anderen inspireren om groter te durven denken.

De Nederlandstalige editie van Het geheim van bol.com verscheen drieënhalf jaar geleden, er werden meer dan 22.000 exemplaren verkocht en het beleefde al acht drukken.

Michel Schaeffer was ruim 14 jaar directielid van bol.com en werd onder andere uitgeroepen tot Direct Marketing Man van het Jaar. Na zijn vertrek bij bol.com in 2015 was hij commissaris en adviseur bij diverse bedrijven. De lessen die hij door het bol.com avontuur leerde, kwamen hem nog vaak van pas en daarom wilde hij ze graag doorgeven. Schaeffer, die in 2019 overleed aan de gevolgen van kanker, wilde zijn lezers vooral inspireren om te durven dromen én doen. In het slothoofdstuk schreef hij:

‘We leven in een geweldige tijd voor mensen met visie en daadkracht, voor hen die zichzelf helemaal opnieuw durven uit te vinden, voor iedereen die durft te handelen, ook als de onzekerheid in de omgeving enorm is, voor mensen die het aandurven om op ontdekkingstocht te gaan.’

In het postscriptum dat hij vlak voor zijn overlijden schreef, en dat aan de huidige Nederlandse en de nieuwe Engelstalige editie van het boek is toegevoegd, stelt hij het nog iets scherper: ‘leef je droom – het kan zomaar opeens voorbij zijn’, en roept hij op vooral ‘niet het leven leiden dat anderen van je verwachten, maar doen waar je zelf gelukkig van wordt.’