Business Contact Facebook Twitter

De favoriete Business boeken van 2020

We lezen ze al te graag: die lijstjes met de beste, meest memorabele of favoriete boeken uit 2020. Daarom zetten we er een paar voor je op een rij.

 

                                  NRC & VPRO Gids

 

Fantoomgroei van Sander Heijne & Hendrik Noten

‘Onomstotelijk feit: sinds de jaren tachtig zijn de winsten van bedrijven geëxplodeerd, terwijl werknemers ondanks toegenomen arbeidsproductiviteit er niet beter van werden en onderwijs, zorg en politie zijn uitgekleed. In het toegankelijk geschreven Fantoomgroei vragen journalist en historicus Sander Heijne en bestuurskundige Hendrik Noten zich af hoe dit kon gebeuren.’
– Maarten van Bracht, VPRO Gids

‘Het gefabuleer over de vrije markt kostte gewone mensen aantoonbaar geld’ – Menno Hurenkamp, NRC 

 

                                                                 1001 Managementboeken

                                                        (bekijk de lijst van Elly Stroo Cloeck hier)

 

The culture map, Erin Meyer 

De 7 eigenschappen voor effectief leiderschap, Stephen R. Covey 

Corporate Rebels, Joost Minnaar & Pim de Morree 

IntuïtieMalcolm Gladwell 

Ons feilbare denkenDaniel Kahneman

 

 

MT Sprout

Een nieuw kapitalisme voor een wereld in verwarring, Rebecca Henderson 

‘Ze schetst een nieuwe vorm van kapitalisme, gericht op duurzaamheid en gelijkwaardige kansen en geeft daarbij een serie concrete voorbeelden. Duidelijk materiaal dat je aan het denken zet.’
– John van Schagen, MT Sprout

 

 

 

                                  LinkedIn Nieuws

LinkedIn Nieuws maakte voor het tweede jaar op rij de LinkedIn’s Top Voices van Nederland bekend. Dat zijn leden die de professionele discussie in diverse sectoren aanzwengelen en bepalen. Met hun bedrijven helpen ze leden met het vinden van balans in deze onzekere tijd, en gaan ze het gesprek aan over belangrijke en soms precaire onderwerpen in hun vakgebied. In hun lijst staan twee auteurs van Business Contact:

Kees Klomp, aanjager van de betekeniseconomie. In zijn bijdrages deelt hij waarom hij vindt dat het ongezond is om de economie slechts aan te laten jagen door grote bedrijven, (“voor een gezonde economie is meer nodig dan alleen een hoog BBP!”), het belang van taal in ecologische verslaggeving, wat purpose zou moeten inhouden voor bedrijven, en meer.

Thrive van Kees Klomp en Shinta Oosterwaal, verschijnt in 2021.

Sophie van Gool ervoer zelf hoe ongelijk de balans tussen man en vrouw was toen ze op de Zuidas ging werken. ‘Om hier verandering in te brengen richtte ze Salaristijger op, een platform waarmee ze vrouwen wil aansporen meer voor zichzelf op te komen op de werkvloer. Op LinkedIn geeft ze reuring aan dit onderwerp met haar bijdrages over hoe de pandemie de emancipatie bedreigt, actie die wordt ondernomen om de loonkloof te dichten, of, zoals het heet, ‘womensplaining’.

Feminisme voor iedereen van Sophie van Gool, verschijnt in 2021.